OLA en de netvliescheck op afstand

netvliescheck netvliesscan

De veelbelovende start-up ‘Optometric Leisure Association’, kortweg OLA, gooit momenteel hoge ogen in de optiekwereld. Met het verfrissende idee om een medische netvliescheck aan te bieden in een optiekzaak, heeft het jonge bedrijf de oogwereld wakker geschud. OLA is het evangelie van optometrist Jurgen Kuiterman, die ooit zelf begon als opticien in Sneek. Via diverse optiekzaken, ziekenhuizen en een optometrie opleiding op het HU, is hij naast optometrist nu ook ondernemer. Hoog tijd om eens contact op te nemen met de trotse oprichter.

We bellen Jurgen wanneer hij net de trein instapt in Ulaanbaatar. ,,Heb je één tel? Ik zoek even snel een zitplaats.’’ De CVO van OLA blijkt een paar maanden terug begonnen te zijn aan een wereldreis met zijn vriendin. Een logische eerste vraag is dan ook hoe hij een bedrijf kan runnen wanneer hij in het buitenland verblijft. ,,Doordat wij uitsluitend online werken is het niet nodig om in Nederland te verblijven ’’, vertelt Jurgen wanneer hij een plekje heeft gevonden. ,,Onze optometristen werken allemaal op afstand en hoeven niet fysiek aanwezig te zijn in een optiekzaak voor een diagnose.’’

De gedachte achter OLA

Hiermee is onze nieuwsgierigheid gewekt. Wie wil dit nou niet? Een mooie reis maken en tegelijkertijd blijven werken. We zijn benieuwd naar het idee achter OLA en hoe er precies wordt gewerkt. Jurgen vervolgt: ,,Een oogziekte wordt vaak pas in een laat stadium ontdekt. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben, zoals permanent slecht zicht of zelfs blindheid. Opticiens hebben veel contact met hun klanten voor metingen en monturen. De sleutel voor het ontdekken van een oogziekte ligt volgens ons dus bij de opticiens.’’

,,Uit ervaring weet ik dat opticiens prima zelf een netvliesfoto kunnen maken en dat een optometrist slechts nodig is om een diagnose vast te stellen. Een opticien maakt de netvliesfoto en verstuurt deze plus wat extra onderzoeksresultaten naar OLA. Onze optometrist analyseert de uitkomsten, stelt een diagnose, maakt een rapport en retourneert deze terug naar de optiek. Indien er een aandoening is geconstateerd heeft de opticien een handvat om de klant door te sturen naar een oogarts.’’ Dit klinkt als een heel logisch idee? ,,Ja, dat is het ook. OLA is dus de optometrist op afstand waarbij de communicatie via internet verloopt.’’

OLA biedt kijkgarantie met netvliesscan

Met vertedering praat Jurgen over zijn nieuwste levenswerk waarmee hij een gat in de markt denkt ontdekt te hebben. We zijn benieuwd wat de netvliesscan nog meer te bieden heeft. ,,Wanneer je kiest voor OLA bied je als optiek een extra service aan en vergroot je daarmee jouw oogzorg. Wij zeggen altijd dat optiekzaken een ‘kijkoplossing’ aanbieden, maar met OLA als partner een ‘kijkgarantie’. De klant weet door onze netvliescheck namelijk precies waar hij aan toe is. Als optiekzaak bespaar je bovendien de kosten van het aannemen van een optometrist en omdat wij per onderzoek rekenen kom je niet voor onverwachte kosten te staan.’’

OLA kent ondertussen een vliegende start als onderneming. ,,Momenteel hebben we 5 klanten aan ons gebonden, daar zijn we ontzettend blij mee. De eerste 10 klanten bieden we onze netvliescheck aan voor een gereduceerd tarief. Hiermee willen we toegankelijk zijn en daarnaast het vertrouwen belonen.’’ Jurgen vertelt dat hij veel werkt en wij vragen ons af of hij nog wel tijd heeft om te genieten van de reis. ,,Gelukkig heb ik twee fantastische collega’s. Ik probeer een goede balans te behouden, dat is wel zo leuk voor mijn vriendin haha.’’ We hangen op na een informatief gesprek en wensen Jurgen een prettige werkdag én een goede reis!

 

Tekst: Rens Nijholt

You may also like

Leave a comment