Luitjens Juwelier & Opticien biedt de OLA netvliescheck aan

Op steeds meer locaties in Nederland is het mogelijk om een netvliescheck van OLA te doen. Zo ook in Musselkanaal. Hier, in het Groningse dorp wat innig flirt met de Drentse provinciegrens en waar Duitsland nooit ver weg is, vind je een winkel waar op meer dan 500m2 twee werelden samenkomen. In Luitjens Juwelier & Opticien liggen blitse monturen en glimmende juwelen gebroederlijk zij aan zij. Vreemd? Volgens Irene van der Staaij-Wouda, opticien en contactlensspecialist bij Luitjens, niet. “Klanten betalen hun brillen soms met juwelen, net zoals vroeger”, merkt ze droogjes op. De zaak bestaat al 80 jaar en vervult een belangrijke functie in de regio. Genoeg redenen om in gesprek te gaan met Van der Staaij, sinds 3,5 jaar op bevlogen wijze actief in dit jubilerende etablissement. 

 

“Hallo, hoor je me?” Ik spreek Van der Staaij op een doordeweekse avond via Whatsapp. “Jazeker”, klinkt het volmondig. Het zijn de eerste dagen na het uitbreken van het COVID-19 virus in Nederland. “Laten we het maar over leuke dingen gaan hebben”, verzuchten we samen veelzeggend. “Luitjens is een echt familiebedrijf en gaat al decennialang over van generatie op generatie. We zijn een unieke zaak met een eigen horlogemaker, goudsmid, opticiens en hebben een vaste klantenkring in de regio. Het leuke is dat ik nu klanten zie terugkeren. Een bril koop je immers niet elk half jaar. Veel mensen komen van heinde en verre bij onze juwelier langs en kijken dan ook even bij de optiek.” 

Funduscamera

Een bijzondere combinatie, waarin de zaak zich onderscheidt van andere opticiens in de buurt. Sinds kort biedt Luitjens nog een andere service aan: de netvliescheck van OLA. “Eigenaar Jurgen Kuiterman ken ik uit de optiekwereld. Hij gaf trainingen bij ons en zo zijn we contact blijven houden. Op een goed moment vertelde hij over zijn start-up en ik werd direct enthousiast. We willen de optiek naar een hoger niveau tillen en het aanbieden van een netvliescheck past precies in deze strategie”, vertelt Van der Staaij verguld. “We spraken een proefperiode af en Jurgen regelde een funduscamera voor twee weken.” 

 

Die testperiode beviel goed. “De bediening van de camera bleek, na de uitleg van Jurgen, eenvoudig en we hebben een aantal onderzoeken uitgevoerd. Een klant werd direct beoordeeld als ‘niet pluis’, waarbij de persoon is doorverwezen naar de oogarts. De klant was daar ontzettend mee geholpen.” Een klassiek voorbeeld waarbij het nut van de netvliescheck naar voren komt. Veel mensen lopen onbewust rond met een beginnende oogaandoening, wat uit kan groeien tot iets ernstigs. Denk aan een permanente waas, vlek in het gezichtsveld of zelfs blindheid. Terwijl dit bij 7 op de 10 mensen te voorkomen is, mits je er snel bij bent.

Netvliesfoto

Van der Staaij was snel overtuigd van het belang van de netvliescheck. “Na anderhalve week testen besloten we de camera aan te schaffen en de samenwerking een vervolg te geven.” Het contact met de optometristen van OLA verloopt daarbij goed. “OLA vraagt de nodige achtergrondinformatie van de klant omdat ze een compleet beeld willen hebben, zodat ze een juist oordeel kunnen vellen. Een beoordeling draait namelijk niet alleen om een netvliesfoto. Etniciteit, medicijngebruik en leeftijd spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in de uiteindelijke beoordeling.” 

 

“OLA reageert snel, vaak binnen een dag, waardoor wachttijden minimaal zijn. Dankzij de netvliescheck weten onze klanten waar ze aan toe zijn en geven we ze een veilig gevoel. Dat geeft ons dan ook weer een goed gevoel.” Een hartverwarmend verhaal in deze merkwaardige tijden. “Momenteel zijn we gesloten, maar zodra dit allemaal achter de rug is gaan we verder met de netvliescheck”, besluit Van der Staaij strijdbaar. 

 

Wil je meer weten over de netvliescheck van OLA? Informeer vrijblijvend via info@ola-check.nl.

 

Tekst: Rens Nijholt

You may also like

Leave a comment