Preventief oogonderzoek zorgt voor klantenbinding

preventief oogonderzoek

Als optiekwinkel ben je altijd op zoek naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken en, minsten zo belangrijk, om ze te behouden. In de huidige ‘corona tijd’ staan veel opticiens enorm onder druk. Dalende winstcijfers zijn aan de orde van de dag. Het belang van loyale klanten is daarmee groter dan ooit. Trouwe klanten kunnen net het verschil maken tussen overleven of kopje onder gaan. Maar hoe krijg je loyale klanten? Het vergroten van je klanttevredenheid is daarin belangrijk. Dat doe je o.a. met betrouwbaar en kundig advies, beaamt ook Jurgen de Vogt van de Barneveldse Brillenwinkel. “Een preventief oogonderzoek stelt ons in staat om een realistisch beeld te geven van de ogen. Onze klanten houden van deze eerlijkheid.”

 

Ik videobel met De Vogt op een lome vrijdagmiddag terwijl hij door zijn zaak kuiert. Een ruim bemeten winkel in het hartje van Barneveld, die vanaf het treinstation na drie keer struikelen opdoemt. “Het is een stuk rustiger,” bekent hij tussen het begroeten van een klant door. De Vogt maakt een opvallend montere indruk. Hij stelt zich lenig op voor zijn bezoekers in deze moeilijke tijd, waarin hij leunt op het vaste klantenbestand. “We zijn de gehele periode open geweest en proberen er, met de huidige regelgeving, het beste van te maken. We willen er graag zijn voor onze klanten. Ze komen bijvoorbeeld langs om hun bril af te stellen.”

Specifiek oogadvies in een map

Al sinds de oprichting van OLA biedt de opticien de netvliescheck aan bij zowel nieuwe, als vaste klanten. “Het bevalt goed, we zijn veel specifieker met ons advies.” Het netvliesonderzoek levert vruchtbare resultaten op. “Onlangs kwam er een man binnen die slecht zag. Normaal gesproken hadden we hem een paar nieuwe glazen verkocht. Toch vertrouwde ik het niet helemaal en stelde een preventief oogonderzoek voor. En wat bleek: er was iets aan de hand met de macula. OLA gaf het advies om naar de oogarts te gaan. Onze klant was daar ontzettend blij mee. Het bespaarde hem bovendien een smak geld.”

 

Het optometrisch advies is opgetekend in een plechtige brief met bijpassende map. De Vogt frunnikt in een lade en haalt de map tevoorschijn. “Onze klanten krijgen allemaal zo’n een setje bij een onderzoek. Zowel bij een pluis, als een niet pluis bevinding. Het geeft een stukje meerwaarde en straalt professionaliteit uit. Bovendien staat er een duidelijk verhaal in en ziet het er mooi uit. Klanten zijn natuurlijk opgelucht als het bericht positief is, maar ook als het slecht nieuws is. Dan kunnen ze op tijd actie ondernemen.” 

Een blije oogarts

Niet alleen de De Vogt en zijn klanten worden blij van de brief. “Laatst had ik een vrouw in de zaak met een hoge oogdruk. Dan twijfel ik of ik moet doorsturen. De netvliescheck is dan heel prettig om op terug te vallen. Na de check hebben we de vrouw direct doorgestuurd naar de oogarts. Die, zo hoorden we later, ook positief verrast was met het vakkundige advies. Dit werkt gewoon veel efficiënter. Huisartsen hoeven niet meer ingeschakeld te worden en worden hierdoor ontlast; een mooi neveneffect.” 

 

De Vogt weet als geboren ondernemer dat klanten graag verhalen horen. OLA is de optometrist op afstand en dat is reden genoeg voor een levendig verhaal. “Afgelopen zaterdag had ik een klant in de zaak en optometrist Kuiterman was bereid direct te helpen. Dan vertel ik gekscherend dat hij op het strand in Thailand zit, terwijl hij natuurlijk gewoon aan het werk is daar. Klanten reageren daar altijd leuk op en vragen zich af hoe dat kan. Overal je werk kunnen doen is helemaal van deze tijd.” 

Betalen per preventief oogonderzoek

En dan de hamvraag: “Werkt OLA zelf eigenlijk aan klantenbinding?” De Vogt knikt instemmend. “Wij zijn zeer tevreden. OLA geeft altijd kundig en snel antwoord. Ook buiten kantooruren en in het weekend denken ze mee. Daarnaast schromen ze niet om te doceren. ‘Denk je hier aan, vergeet dit niet’. Dat werkt heel verfrissend voor ons. We zijn bovendien erg gelukkig met het ‘betalen per onderzoek’-principe. Zeker nu!”

 

Wil je meer weten over de netvliescheck van OLA? Informeer vrijblijvend via info@ola-check.nl.

 

Tekst: Rens Nijholt

You may also like

Leave a comment