OLA ‘missing link’ bij Eric Mertens Optiek

Eric Mertens ontfermt zich in zijn gelijknamige optiekzaak al bijna 30 jaar lang over brildragend Weert. Een zaak die ook met het blote oog niet te missen is; aan de monumentale gevel hangt een levensgrote ‘Youp van het Hek’-bril. Naast gewaagde monturen, biedt de opticien ook de OLA check aan. “Na een check stuurde ik een vrouw acuut naar het ziekenhuis. Deze directe oogzorg ontbrak bij ons”, vertelt Eric. 

 

Na het afronden van zijn optometrie opleiding begin jaren ‘90, besloot Eric het ingedutte optiek aanbod in Weert te voorzien van nieuw elan met een modieuze brillenzaak. Want wie in De Poort van Limburg een alledaags montuur bij Eric denkt te vinden heeft het mis; de opticien verkoopt louter bijzondere – soms zelfs extravagante – brillen. Dagelijks verruilen zijn klanten een sobere bril voor een uitgesproken eyecatcher. 

 

Want Eric Mertens Optiek is er niet voor de grijze muis. “Maar soms moet je de klant ook over een drempel helpen”, zegt Eric nippend aan zijn koffie. “Meestal durven mensen het niet aan en moet je ze adviseren. Maar we duwen een bril niet door iemands strot. Dat werkt niet. We zoeken een bril die bij de klant past, qua stijl en portemonnee. Mensen komen vaak terug en zijn dan blij met hun gemaakte keuze.” 

 

Betaal-per-onderzoek

“Hoe ik met Jurgen in contact ben gekomen? Via LinkedIn. Ik volg diverse optiek-pagina’s en soms vallen daar zaken op, zoals het bericht van Jurgen over zijn werkwijze. Dat leek me interessant.” OLA bleek een gat op te vullen. “Wij verkopen hoofdzakelijk brillen en zorg deden we er een beetje bij. We hebben te weinig werk voor een vaste optometrist. Door het betaal-per-onderzoek principe is OLA voor ons de ontbrekende schakel.”

 

Al snel kwamen de twee een contract overeen. “Jurgen stelde voor om eerst een aantal onderzoeken te proberen. Zo konden we kijken of het concept voor beide partijen werkte.” In het begin moest Eric even wennen aan het idee dat Jurgen vanuit het buitenland werkt. “Hij vertelde dat hij in Taipei zat. Dus ik wist niet of ik het wel kon vertrouwen, maar dat bleek allemaal goed te zitten. Jurgen reageert altijd snel.”

 

Waar voorheen sporadisch een oogonderzoek werd uitgevoerd, gebeurt dat nu grondiger. “We proberen iedere klant te checken, maar dat hangt af van de drukte.” Onlangs bleek het nut van het onderzoek. “Op een zaterdag had ik een klant met een rood oog. Dat zag er niet goed uit. Gelukkig kreeg ik Jurgen te pakken. Hij antwoordde dat ze per direct naar het ziekenhuis moest. Die vrouw is later teruggekomen en was erg blij met onze service.” 

 

Achterste glasvocht tractie

Zelf ervaarde hij ook het nut van de oogcheck. “Ik liep ‘s avonds buiten met mijn vrouw en zag ineens lichtflitsen. ‘Onweert het nou?’, vroeg ik aan mijn vrouw. ‘Nee’, zei ze. Toen wist ik dat ik een probleem had. Uit de check bleek dat ik een achterste glasvocht tractie had. Met spoed ben ik naar de oogarts gegaan. Dit toont aan dat het zinvol is om regelmatig een preventief oogonderzoek te doen.” 

 

Eric vervolgt over de samenwerking: “We zijn blij dat we een optometrist in huis hebben, ook al is hij onzichtbaar. Dat is iets wat we voorheen misten; iemand die snel en professioneel handelt voor een schappelijke prijs. Met het oog op de BIG-wet worden we nu voor vol aangezien. We staan ook volledig achter het concept. Dit stralen we uit naar de klant. Een klant ziet dat en daarom is het een succes.” 

You may also like

Leave a comment