Patiënten en zorgverleners positief over de nieuwe werkwijze van opticiens in samenwerking met Optometric Leisure Association.

Patiënten, huisartsen en oogartsen zijn positief over de nieuwe werkwijze van opticiens die de samenwerking zijn aangegaan met Optometric Leisure Association. Zo worden de volgende punten uit onze enquête door heel het land erkend en als positief beoordeeld:

* De deskundigheid van de optometrist
* Gerichte verwijzing naar tweede lijn
* Korte lijnen
* Snel en toegankelijk

Het meest trots zijn wij op de toename in werkplezier, die ontstaat bij onze klanten door de uitbreiding op het bestaande dienstenpakket.

‘Het is fijn om dieper in te gaan op de gezondheid van de ogen van mijn klanten, hierdoor heb ik weer iets nieuws te vertellen’

Smeer jij zonnebrandcrème in je ogen?

Ook al gaat de zon officieel op 21-juni door het zomerpunt en bereikt het z’n hoogste stand boven de horizon. De dagen worden merkbaar langer en de zomer doet gevoelsmatig volop z’n intrede in ons land. 

Alhoewel Uv-straling het risico op het krijgen van een oogaandoening verhoogd, zijn hier slechts weinig mensen zich daadwerkelijk van bewust. Optometric Leisure Association waarschuwt zonaanbidders tijdens mooie, maar vooral ook op bewolkte dagen! Meer dan de helft van de straling dringt door het wolkendek heen, waardoor er ook aan voldoende bescherming gedacht moet worden tijdens de minder zonnige dagen.

95% van de mens is zich bewust van de schade van Uv-straling aan de huid. Echter weet slechts 7% af van de schade aan de ogen. Blootstelling verhoogt het risico op oogaandoeningen zoals: Macula degeneratie en cataract. De twee meest voorkomende oogziektes in Nederland.

Als gevolg van de afneming van de ozonlaag, neemt de ultraviolette straling van de zon op aarde toe. Ook in Nederland kan het felle zonlicht schade toebrengen aan de ogen en dit percentage is zelfs verdubbeld bij kinderen.

Behalve het gebruik van een goede zonnebril, zijn er verschillende stoffen die schade aan de ogen kunnen voorkomen. Uit recente studies is gebleken dat vitamine C & E een bijzonder belangrijke rol spelen bij de bescherming van de ooglens en het netvlies.

Haast je dus snel naar één van onze winkels voor een goede zonnebril en koop na afloop direct een (oogheelkundig) verantwoorde snack.

“Deze werkwijze is voor ons het gouden ei”, aldus Patrick Wieland van Stoltz Optiek te Abcoude.

Een volledig oogonderzoek in samenwerking met een optometrist op afstand? Patrick Wieland van Stoltz Optiek in Abcoude doet het. Dankzij de samenwerking met OLA hoeft hij geen vaste optometrist in dienst te nemen en onderscheidt hij zich als opticien. Met de funduscamera screent hij de ogen van de klant in de optiekzaak, laat hij de foto’s met bijbehorende onderzoeksresultaten beoordelen door een optometrist van OLA en geeft hij razendsnel advies aan zijn klanten. “Deze werkwijze is voor ons het gouden ei”, aldus Wieland. 

 

Abcoude Noord

Zoals een mondige ondernemer betaamd, weet Wieland al snel het ijs te breken wanneer we zijn optiek binnenlopen voor een vluchtig bezoek. “Hier in Abcoude is de hoofdstad beter bekend als Abcoude Noord”, grapt hij zodra we vertellen dat we uit de hoofdstad komen. Vervolgens legt hij naast de funduscamera plechtig uit hoe hij het apparaat gebruikt. “Bij iedere oogmeting zetten wij de camera in. Dat is nu net zo gewoon als het meegeven van een brillendoekje bij het afhalen van een nieuwe bril.”

 

“We hebben voor OLA gekozen, omdat we oogafwijkingen in kaart willen brengen en onze klanten snel willen adviseren. Wanneer de foto genomen is kijken onze klanten graag mee als we tekst en uitleg geven. Zo laten we bijvoorbeeld zien waar een afwijking zit of waar een behandeling moet plaatsvinden. Dat wordt ontzettend gewaardeerd en heeft voor ons een toegevoegde waarde – het geeft iets extra’s.”

Poeha

Wieland is altijd op zoek naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden. Hij raakte geprikkeld toen hij een advertentie van OLA voorbij zag komen, waarin OLA claimde de loyaliteit richting klanten te vergroten. “Het optometrisch onderzoek stelt ons in staat om een realistisch beeld te geven van de gezondheid van de ogen. Onze klanten willen gewoon goed geholpen worden, zonder teveel poeha. Sommigen wandelen nadien nog binnen om hun dankbaarheid te tonen. Als ondernemer krijg ik daar een warm hart van.”

 

Zelfstandige opticiens zoals Wieland, kiezen voor de OLA-06 funduscamera met bijbehorende optometrist, zodat zij op elk moment een volledig oogonderzoek kunnen uitvoeren. OLA is namelijk altijd bereikbaar; het garandeert binnen 24 uur de uitkomst van het oogonderzoek.  

Pluis

Terug naar Abcoude, waar we met eigen ogen zien hoe Wieland een fundusfoto aan het voorbereiden is. “Gaat u rustig zitten”, zegt hij tegen een vrouw op leeftijd. “Zo goed?”, vraagt ze met een zenuwachtige stem. “Maakt u zich geen zorgen. De foto doet geen pijn en is zo genomen”, stelt Wieland de vrouw vaderlijk gerust. Na een WhatsApp berichtje richting OLA, plus een handvol minuten later, staat de vrouw met het resultaat aan de toonbank. Pluis, blijkt het resultaat. “Gelukkig knul”, zegt ze zichtbaar opgelucht. “Bedankt en tot over twee jaar.” Wieland straalt achter de toonbank. “Zag je dat? Hier doe ik het dus voor.”

Het nieuwe normaal

Het wordt ons van alle kanten toegeroepen: het nieuwe normaal. Steeds meer thuiswerken, niet meer uit eten, en nu kunnen we s ’avonds niet eens meer naar buiten zonder hond. Als dan ook nog eens de kachel staat te loeien kunt u in toenemende mate momenten van droge, brandende of zelfs jeukende ogen ervaren. Dat is wat het ‘’nieuwe normaal’’ kan zijn, en dan met name voor onze ogen. Juist door veel te bewegen in combinatie met goede voeding, houd je niet alleen je lichaam, maar ook je ogen in perfecte conditie.

Stap voor stap naar beter zicht

Adviseer uw klant dus niet alleen de 20/20/20 regel (iedere 20 minuten dat er naar een scherm wordt gekeken, moet er minimaal 20 seconden gekeken worden naar een object verder dan 20 meter), maar voeg er vooral ook een 30 minuut durende wandeling aan toe, kortom: 20/20/20/30!

 

Hoewel lichaamsbeweging niet in direct verband staat met de gezondheid van de ogen, kan het gezichtsvermogen volgens de American Academy of Ophthalmology absoluut profiteren van een dagelijkse wandeling. Zo kan een dagelijks loopje van slechts een half uur het risico op het ontwikkelen van Glaucoom met maar liefst 73% (!) verlagen. Doe net als de Italianen een kleine wandeling na het eten (il passeggiata). De afgelopen tien jaar hebben verscheidene studies aangetoond dat goed in beweging blijven de meest voorkomende oogafwijkingen sterk kan verminderen.

 

En wat is er mooier dan een goede, maar vooral ook duurzame kijk oplossing te kunnen adviseren? Als er dan ook nog een winterzonnetje schijnt is dat een win-winter situatie. Vitamine D is namelijk essentieel voor de ogen, vanwege de antioxidanten. Antioxidanten helpen het lichaam om oogziekten tegen te gaan. In verschillende studies zijn vitamines betrokken bij het verloop van veel voorkomende oogaandoeningen. Vitamine A, B, C en E zijn bekende antioxidanten en kunnen oogaandoeningen zoals AMD zelfs volledig voorkomen.

 

Heeft u vandaag dus weer zo’n thuiswerker in de winkel? Dan weet u wat u te doen staat. Uiteraard is enkel gezonde voeding en beweging niet voldoende om een optimaal zicht te garanderen. Hierdoor doen opticiens verspreid over heel het land in samenwerking met Optometric Leisure Association bij iedere refractie ook een volledig optometrisch onderzoek. En dan heeft u vast nog een mooi montuur liggen. Het oog wil ook wat nietwaar?

Zie jij vliegende auto’s, huishoudelijke robots en een geneeskunde afdeling die iedere aandoening verslaat ook voor je in de toekomst?

Eén ding is zeker: over 50 jaar zullen er technologische ontwikkelingen zijn die ons in staat stellen dingen te doen die we nu niet voor mogelijk houden. Zo hebben ogen in de toekomst geen bril of contactlenzen meer nodig. Momenteel gebruikt 6 op de 10 een hulpmiddel om beter te kunnen zien. Dat percentage is de laatste jaren gestaag toegenomen. Als we het over de toekomst hebben, dan is een keerpunt op dit percentage makkelijk voor te stellen. De razendsnelle ontwikkelingen in onderzoeksgebieden als genetische modificatie en regeneratieve geneeskunde brengen een optimistische voorspellingen met zich mee. Wellicht ga je over 50 jaar als ‘consument’ in plaats van ‘oogpatiënt’ naar een nabijgelegen behandelcentrum voor een simpele upgrade van je ogen. Uiteraard stap je dan na afloop in een drone voor een afzakkertje in je favoriete zwevende café. Jawel, want niet alleen de toekomst van de medische wereld is mooi. Gewapend met alsmaar betere technologieën en toenemende intelligentie. De staarsteek en implantlenzen hebben een wereld gecreëerd waarin een vruchtbare voedingsbodem ontstond voor de ontwikkeling van goed zicht bij aandoeningen. Het zijn vruchtbare veranderingen als deze, die de mens veel langer in optimale conditie zal houden. Niet alleen de oogheelkundige wereld gaat de komende 50 jaar ingrijpend veranderen. Doordat technologieën vooruit gaan, gaat ook de snelheid waarmee we kunnen ontwikkelen vooruit. Mede hierdoor weten wij één ding zeker: de toekomst zal veel mooier worden dan we ons nu voor ogen kunnen houden. En tot die tijd is het onze belofte te waken over de gezondheid van al uw ogen.

De 9 voordelen van een optometrist op afstand

Wanneer je als opticien meer wilt aanbieden dan een kijkoplossing, dan is optometrische oogzorg dé manier om je service te vergroten. Door zelf het onderzoek te voeren en de resultaten te laten beoordelen door OLA, onderscheid je jezelf als opticien. We zetten deze en de andere voordelen van een samenwerking met OLA op een rijtje:

✔ Je krijgt deskundig advies van een gediplomeerd optometrist

✔ Je krijgt een uniek rapport om mee te geven aan de consument.

✔ Je hebt geen wachttijd, wij zijn altijd bereikbaar.

✔ Je bent onderscheidend ten opzichte van andere opticiens.

✔ Je vergroot jouw service richting de klant.

✔ Je geeft de klant naast een kijkoplossing, kijkgarantie.

✔ Je betaalt je optometrist per onderzoek i.p.v. per uur.

✔ Je werkt uitsluitend digitaal, dus geen papieren rompslomp.

✔ Je draagt bij aan een beter milieu, doordat wij een deel van onze opbrengst doneren aan projecten die onze planeet beter maken.

OLA ‘missing link’ bij Eric Mertens Optiek

Eric Mertens ontfermt zich in zijn gelijknamige optiekzaak al bijna 30 jaar lang over brildragend Weert. Een zaak die ook met het blote oog niet te missen is; aan de monumentale gevel hangt een levensgrote ‘Youp van het Hek’-bril. Naast gewaagde monturen, biedt de opticien ook de OLA check aan. “Na een check stuurde ik een vrouw acuut naar het ziekenhuis. Deze directe oogzorg ontbrak bij ons”, vertelt Eric. 

 

Na het afronden van zijn optometrie opleiding begin jaren ‘90, besloot Eric het ingedutte optiek aanbod in Weert te voorzien van nieuw elan met een modieuze brillenzaak. Want wie in De Poort van Limburg een alledaags montuur bij Eric denkt te vinden heeft het mis; de opticien verkoopt louter bijzondere – soms zelfs extravagante – brillen. Dagelijks verruilen zijn klanten een sobere bril voor een uitgesproken eyecatcher. 

 

Want Eric Mertens Optiek is er niet voor de grijze muis. “Maar soms moet je de klant ook over een drempel helpen”, zegt Eric nippend aan zijn koffie. “Meestal durven mensen het niet aan en moet je ze adviseren. Maar we duwen een bril niet door iemands strot. Dat werkt niet. We zoeken een bril die bij de klant past, qua stijl en portemonnee. Mensen komen vaak terug en zijn dan blij met hun gemaakte keuze.” 

 

Betaal-per-onderzoek

“Hoe ik met Jurgen in contact ben gekomen? Via LinkedIn. Ik volg diverse optiek-pagina’s en soms vallen daar zaken op, zoals het bericht van Jurgen over zijn werkwijze. Dat leek me interessant.” OLA bleek een gat op te vullen. “Wij verkopen hoofdzakelijk brillen en zorg deden we er een beetje bij. We hebben te weinig werk voor een vaste optometrist. Door het betaal-per-onderzoek principe is OLA voor ons de ontbrekende schakel.”

 

Al snel kwamen de twee een contract overeen. “Jurgen stelde voor om eerst een aantal onderzoeken te proberen. Zo konden we kijken of het concept voor beide partijen werkte.” In het begin moest Eric even wennen aan het idee dat Jurgen vanuit het buitenland werkt. “Hij vertelde dat hij in Taipei zat. Dus ik wist niet of ik het wel kon vertrouwen, maar dat bleek allemaal goed te zitten. Jurgen reageert altijd snel.”

 

Waar voorheen sporadisch een oogonderzoek werd uitgevoerd, gebeurt dat nu grondiger. “We proberen iedere klant te checken, maar dat hangt af van de drukte.” Onlangs bleek het nut van het onderzoek. “Op een zaterdag had ik een klant met een rood oog. Dat zag er niet goed uit. Gelukkig kreeg ik Jurgen te pakken. Hij antwoordde dat ze per direct naar het ziekenhuis moest. Die vrouw is later teruggekomen en was erg blij met onze service.” 

 

Achterste glasvocht tractie

Zelf ervaarde hij ook het nut van de oogcheck. “Ik liep ‘s avonds buiten met mijn vrouw en zag ineens lichtflitsen. ‘Onweert het nou?’, vroeg ik aan mijn vrouw. ‘Nee’, zei ze. Toen wist ik dat ik een probleem had. Uit de check bleek dat ik een achterste glasvocht tractie had. Met spoed ben ik naar de oogarts gegaan. Dit toont aan dat het zinvol is om regelmatig een preventief oogonderzoek te doen.” 

 

Eric vervolgt over de samenwerking: “We zijn blij dat we een optometrist in huis hebben, ook al is hij onzichtbaar. Dat is iets wat we voorheen misten; iemand die snel en professioneel handelt voor een schappelijke prijs. Met het oog op de BIG-wet worden we nu voor vol aangezien. We staan ook volledig achter het concept. Dit stralen we uit naar de klant. Een klant ziet dat en daarom is het een succes.” 

Wanneer verkoop je een volledig oogonderzoek?

Als we over het vermogen tot zien praten is één ding duidelijk: je weet pas wat je mist als het er niet meer is. De hedendaagse consument denkt pas in het allerlaatste stadium aan de gezondheid van de ogen. Dit terwijl zicht wordt beschouwd als het grootste geschenk van het leven. We registreren tot 80 procent van alle indrukken door ons gezichtsvermogen. Als zintuigen zoals proeven en of ruiken niet meer werken, dan zijn het de ogen die ons het beste beschermen tegen gevaar. Hierdoor is het minstens zo belangrijk om juist ook bij goed zicht over de gezondheid van de ogen te waken. Maar wanneer doe je een netvliesonderzoek?

 

Oogziekten kloppen doorgaans niet netjes aan, waardoor jezelf op onderzoek uit zult moeten gaan. Het stellen van extra vragen helpt hierbij. Wil je een volledig oogonderzoek verkopen, dan is de anamnese het moment om hierop in te gaan spelen. Stel dus extra vragen en herken de volgende signalen:

 

  • Vermindering gezichtsvermogen (visus lager dan 1.0)(visus lager dan voorgaande bezoek)
  • Hoge brilrecepten (brildragers van -6 of hoger, hebben op latere leeftijd een kans van 1 op 3 om ernstig slechtziend of blind te worden)
  • Sterkte verschil t.o.v. voorgaande bezoek (groter dan 1.00Dpt)
  • Hoge oogdruk (oogdruk van 21 of hoger)
  • Pijn aan de ogen
  • Het zien van flitsen 
  • Het zien van vlekken of een waas
  • Het zien van vervormde lijnen
  • Dubbel zicht met één oog 
  • Verminderderde waarneming van details
  • Meer lichtintensiteit nodig voor goed zicht

 

Denk vooral ook aan het netvlies wanneer er bij familieleden oogaandoeningen zijn geconstateerd, bijvoorbeeld bij een te hoge oogdruk als gevolg van glaucoom. Glaucoom is één van de meest voorkomende chronische oogaandoening bij mensen ouder dan 35 jaar. Maar ook wanneer er in de familie, of bij de consument zelf lichamelijke aandoeningen voorkomen. Bij aandoeningen als diabetes, hypertensie of een cholesterol probleem, zullen de veranderingen aan het netvlies zich ongemerkt ontwikkelen. Het begint vaak met kleine bloedvat veranderingen en of kleine bloedinkjes in het netvlies. En juist de beginfase van deze afwijking geeft geen klachten. Slechtziend- of blindheid veroorzaakt door lichamelijke aandoeningen is bij 7 op de 10 mensen te voorkomen, mits je er snel bij bent!

 

Daarnaast is het van belang om een goede inschatting van de consument te maken en denk hierbij niet alleen aan de leeftijd. Besef wel dat een netvliesonderzoek eens per drie jaar wordt aanbevolen vanaf een leeftijd van 55-jaar. Heeft de consument te maken met over of ondergewicht? Is er sprake van een veelvuldig blootstellen aan UV-straling? Schade veroorzaakt door UV-straling wordt niet direct opgemerkt, maar op latere leeftijd kan dit wel het verschil betekenen tussen goed of slecht zicht. Zo kan een overmatig blootstellen aan natuurlijk licht, of het licht afkomstig van een beeldscherm, cataract en maculadegeneratie veroorzaken.

 

Roken

Maculadegeneratie (MD) komt vijf keer vaker voor bij rokers. Dit risico blijft verhoogd tot vijftien jaar nadat iemand gestopt is met roken.

 

Veelvuldig alcohol gebruik

Alcohol onttrekt antioxidanten van het lichaam. Vitamine A, B, C en E zijn bekende antioxidanten. Om het lichaam optimaal te laten presteren hebben we elke dag de juiste antioxidanten nodig. Ook hoge concentraties van verzadigde vetten en cholesterol zijn mogelijk betrokken bij het ontstaan van beschadigingen aan het netvlies door vrije radicalen. Een optimale voedingsstatus helpt bij het voorkomen van oxidatieve stress en aan oxidatieve stress gerelateerde oogaandoeningen.

 

Ongezonde leefstijl

Er wordt op voorhand niet nagedacht over de invloed op de gezondheidstoestand van de ogen, maar er mag geconcludeerd worden dat een ongezonde leefstijl een negatieve invloed heeft op de ogen.

 

Stel jezelf nu eens de volgende vraag: Waarom zou ik als opticien mijn consument een netvliesonderzoek aanbieden…?? Mocht je nu het antwoord wel weten, maar nog niet hoe? Neem dan net als branchegenoten contact met ons op.

OLA, de optometrist op afstand. 

Preventief oogonderzoek zorgt voor klantenbinding

preventief oogonderzoek

Als optiekwinkel ben je altijd op zoek naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken en, minsten zo belangrijk, om ze te behouden. In de huidige ‘corona tijd’ staan veel opticiens enorm onder druk. Dalende winstcijfers zijn aan de orde van de dag. Het belang van loyale klanten is daarmee groter dan ooit. Trouwe klanten kunnen net het verschil maken tussen overleven of kopje onder gaan. Maar hoe krijg je loyale klanten? Het vergroten van je klanttevredenheid is daarin belangrijk. Dat doe je o.a. met betrouwbaar en kundig advies, beaamt ook Jurgen de Vogt van de Barneveldse Brillenwinkel. “Een preventief oogonderzoek stelt ons in staat om een realistisch beeld te geven van de ogen. Onze klanten houden van deze eerlijkheid.”

 

Ik videobel met De Vogt op een lome vrijdagmiddag terwijl hij door zijn zaak kuiert. Een ruim bemeten winkel in het hartje van Barneveld, die vanaf het treinstation na drie keer struikelen opdoemt. “Het is een stuk rustiger,” bekent hij tussen het begroeten van een klant door. De Vogt maakt een opvallend montere indruk. Hij stelt zich lenig op voor zijn bezoekers in deze moeilijke tijd, waarin hij leunt op het vaste klantenbestand. “We zijn de gehele periode open geweest en proberen er, met de huidige regelgeving, het beste van te maken. We willen er graag zijn voor onze klanten. Ze komen bijvoorbeeld langs om hun bril af te stellen.”

Specifiek oogadvies in een map

Al sinds de oprichting van OLA biedt de opticien de netvliescheck aan bij zowel nieuwe, als vaste klanten. “Het bevalt goed, we zijn veel specifieker met ons advies.” Het netvliesonderzoek levert vruchtbare resultaten op. “Onlangs kwam er een man binnen die slecht zag. Normaal gesproken hadden we hem een paar nieuwe glazen verkocht. Toch vertrouwde ik het niet helemaal en stelde een preventief oogonderzoek voor. En wat bleek: er was iets aan de hand met de macula. OLA gaf het advies om naar de oogarts te gaan. Onze klant was daar ontzettend blij mee. Het bespaarde hem bovendien een smak geld.”

 

Het optometrisch advies is opgetekend in een plechtige brief met bijpassende map. De Vogt frunnikt in een lade en haalt de map tevoorschijn. “Onze klanten krijgen allemaal zo’n een setje bij een onderzoek. Zowel bij een pluis, als een niet pluis bevinding. Het geeft een stukje meerwaarde en straalt professionaliteit uit. Bovendien staat er een duidelijk verhaal in en ziet het er mooi uit. Klanten zijn natuurlijk opgelucht als het bericht positief is, maar ook als het slecht nieuws is. Dan kunnen ze op tijd actie ondernemen.” 

Een blije oogarts

Niet alleen de De Vogt en zijn klanten worden blij van de brief. “Laatst had ik een vrouw in de zaak met een hoge oogdruk. Dan twijfel ik of ik moet doorsturen. De netvliescheck is dan heel prettig om op terug te vallen. Na de check hebben we de vrouw direct doorgestuurd naar de oogarts. Die, zo hoorden we later, ook positief verrast was met het vakkundige advies. Dit werkt gewoon veel efficiënter. Huisartsen hoeven niet meer ingeschakeld te worden en worden hierdoor ontlast; een mooi neveneffect.” 

 

De Vogt weet als geboren ondernemer dat klanten graag verhalen horen. OLA is de optometrist op afstand en dat is reden genoeg voor een levendig verhaal. “Afgelopen zaterdag had ik een klant in de zaak en optometrist Kuiterman was bereid direct te helpen. Dan vertel ik gekscherend dat hij op het strand in Thailand zit, terwijl hij natuurlijk gewoon aan het werk is daar. Klanten reageren daar altijd leuk op en vragen zich af hoe dat kan. Overal je werk kunnen doen is helemaal van deze tijd.” 

Betalen per preventief oogonderzoek

En dan de hamvraag: “Werkt OLA zelf eigenlijk aan klantenbinding?” De Vogt knikt instemmend. “Wij zijn zeer tevreden. OLA geeft altijd kundig en snel antwoord. Ook buiten kantooruren en in het weekend denken ze mee. Daarnaast schromen ze niet om te doceren. ‘Denk je hier aan, vergeet dit niet’. Dat werkt heel verfrissend voor ons. We zijn bovendien erg gelukkig met het ‘betalen per onderzoek’-principe. Zeker nu!”

 

Wil je meer weten over de netvliescheck van OLA? Informeer vrijblijvend via info@ola-check.nl.

 

Tekst: Rens Nijholt

Luitjens Juwelier & Opticien biedt de OLA netvliescheck aan

Op steeds meer locaties in Nederland is het mogelijk om een netvliescheck van OLA te doen. Zo ook in Musselkanaal. Hier, in het Groningse dorp wat innig flirt met de Drentse provinciegrens en waar Duitsland nooit ver weg is, vind je een winkel waar op meer dan 500m2 twee werelden samenkomen. In Luitjens Juwelier & Opticien liggen blitse monturen en glimmende juwelen gebroederlijk zij aan zij. Vreemd? Volgens Irene van der Staaij-Wouda, opticien en contactlensspecialist bij Luitjens, niet. “Klanten betalen hun brillen soms met juwelen, net zoals vroeger”, merkt ze droogjes op. De zaak bestaat al 80 jaar en vervult een belangrijke functie in de regio. Genoeg redenen om in gesprek te gaan met Van der Staaij, sinds 3,5 jaar op bevlogen wijze actief in dit jubilerende etablissement. 

 

“Hallo, hoor je me?” Ik spreek Van der Staaij op een doordeweekse avond via Whatsapp. “Jazeker”, klinkt het volmondig. Het zijn de eerste dagen na het uitbreken van het COVID-19 virus in Nederland. “Laten we het maar over leuke dingen gaan hebben”, verzuchten we samen veelzeggend. “Luitjens is een echt familiebedrijf en gaat al decennialang over van generatie op generatie. We zijn een unieke zaak met een eigen horlogemaker, goudsmid, opticiens en hebben een vaste klantenkring in de regio. Het leuke is dat ik nu klanten zie terugkeren. Een bril koop je immers niet elk half jaar. Veel mensen komen van heinde en verre bij onze juwelier langs en kijken dan ook even bij de optiek.” 

Funduscamera

Een bijzondere combinatie, waarin de zaak zich onderscheidt van andere opticiens in de buurt. Sinds kort biedt Luitjens nog een andere service aan: de netvliescheck van OLA. “Eigenaar Jurgen Kuiterman ken ik uit de optiekwereld. Hij gaf trainingen bij ons en zo zijn we contact blijven houden. Op een goed moment vertelde hij over zijn start-up en ik werd direct enthousiast. We willen de optiek naar een hoger niveau tillen en het aanbieden van een netvliescheck past precies in deze strategie”, vertelt Van der Staaij verguld. “We spraken een proefperiode af en Jurgen regelde een funduscamera voor twee weken.” 

 

Die testperiode beviel goed. “De bediening van de camera bleek, na de uitleg van Jurgen, eenvoudig en we hebben een aantal onderzoeken uitgevoerd. Een klant werd direct beoordeeld als ‘niet pluis’, waarbij de persoon is doorverwezen naar de oogarts. De klant was daar ontzettend mee geholpen.” Een klassiek voorbeeld waarbij het nut van de netvliescheck naar voren komt. Veel mensen lopen onbewust rond met een beginnende oogaandoening, wat uit kan groeien tot iets ernstigs. Denk aan een permanente waas, vlek in het gezichtsveld of zelfs blindheid. Terwijl dit bij 7 op de 10 mensen te voorkomen is, mits je er snel bij bent.

Netvliesfoto

Van der Staaij was snel overtuigd van het belang van de netvliescheck. “Na anderhalve week testen besloten we de camera aan te schaffen en de samenwerking een vervolg te geven.” Het contact met de optometristen van OLA verloopt daarbij goed. “OLA vraagt de nodige achtergrondinformatie van de klant omdat ze een compleet beeld willen hebben, zodat ze een juist oordeel kunnen vellen. Een beoordeling draait namelijk niet alleen om een netvliesfoto. Etniciteit, medicijngebruik en leeftijd spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in de uiteindelijke beoordeling.” 

 

“OLA reageert snel, vaak binnen een dag, waardoor wachttijden minimaal zijn. Dankzij de netvliescheck weten onze klanten waar ze aan toe zijn en geven we ze een veilig gevoel. Dat geeft ons dan ook weer een goed gevoel.” Een hartverwarmend verhaal in deze merkwaardige tijden. “Momenteel zijn we gesloten, maar zodra dit allemaal achter de rug is gaan we verder met de netvliescheck”, besluit Van der Staaij strijdbaar. 

 

Wil je meer weten over de netvliescheck van OLA? Informeer vrijblijvend via info@ola-check.nl.

 

Tekst: Rens Nijholt