Optometric Leisure Association groeit als kool: 50 blije collega’s

glaucoom

Jurgen Kuiterman (38) had nooit de drive om voor zichzelf te beginnen. Toch startte hij in september 2019 de Optometric Leisure Association (OLA). Een combinatie van oogzorg, ondernemen en het herinrichten van eerstelijns oogzorg structuren. Nu, drie jaar later, werkt hij samen met tientallen optiekzaken.

Voordat Jurgen zijn eigen bedrijf begon, werkte hij als manager professional services in de oogheelkundige branche. Na verschillende loopbaantrajecten binnen de oogzorg vielen voor hem de puzzelstukjes ineens in elkaar. Een gesprek met de geestelijke vader van OLA. 

Jurgen, vertel eens, wat doe jij nu precies?

“Ik werk als oogheelkundig consultant. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om structuren binnen optiekzaken op basis van optometrische richtlijnen opnieuw in te richten. Binnen de eerstelijns oogzorg transformeer ik de winkel tot een optometrie praktijk en geef ik commerciële oogheelkundige trainingen. Het gaat om de verbinding tussen optiek en optometrie die het voor mij zo interessant maakt. Middels mijn onderneming ontstaat er voor de optiek een uitbreiding op het bestaande dienstenpakket op het gebied van oogzorg. Waarbij er voor mij juist ook heel erg praktische casussen overblijven om mijn optometrische brein te blijven prikkelen. Het proces van de transitie tot een optometrische praktijk vind ik het leukste en is voor mijn samenwerkingsrelaties super eenvoudig. Zo begint het bijvoorbeeld altijd bij een andere manier van denken voor de aanwezige specialisten. Uiteindelijk geven al mijn klanten aan dat ze het ontzettend leuk vinden om, naast het modieuze aspect, meer op het medische vlak bezig te zijn.”

Hoe is de start van je bedrijf verlopen?

”Wat ik nu doe, deed ik in zekere zin al jaren voor een bevriende optiek ondernemer. Op een zeker moment kwam ik bij hem in de winkel. Toen vertelde hij mij dat zijn eigen optometrist was opgestapt. Het gat dat achterbleef zag hij als een struikelblok om zijn klanten goed van dienst te zijn. Na een avond brainstormen bedacht ik een structuur om op afstand zijn optometrist te kunnen vervangen. Het uitrollen van een nieuwe structuur en het opleiden van het aanwezige winkelpersoneel vond ik toen zo leuk, dat ik die manier van werken ben gaan uitrollen voor iedereen die maar met mij wil samenwerken. 

Na het opbouwen van een flinke buffer, besloot ik in het diepe te springen en mijn baan op te zeggen. Direct verhuisde ik naar Azië om ervoor te zorgen dat mijn spaargeld meer waard zou zijn, zodat ik het langer uit kon houden als start-up. De rest is eigenlijk geleidelijk verlopen. Mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel maakte mijn onderneming officieel. Daarvoor voerde ik soortgelijke werkzaamheden uit als vriendendienst. Gelukkig brengt het mij nu nog veel meer voldoening als ondernemer. In het begin ben ik heel veel bezig geweest met het bouwen van een website. Ik ben ontzettend perfectionistisch en wilde echt iets neerzetten met een medische look en feel. Vandaag de dag loggen er meer dan 20 optiekzaken per week in om oogheelkundige werkzaamheden met mij te verrichten. Volgens mij mag ik inmiddels wel zeggen dat het bedrijf goed loopt.”

Hoe heb je je voorbereid op het starten van je eigen bedrijf?

“Mijn baan in loondienst is een goede leerschool voor me geweest, daar heb ik ontzettend veel kunnen leren en nuttige ervaringen opgedaan. Verder heb ik veel research gedaan. Er ging veel tijd zitten in het maken van mijn ondernemingsplan, waar ik veel aan heb gehad. Vooral om mezelf als ondernemer te ontdekken. Het maken van zo’n document is namelijk een ontdekkingsreis, waarbij je over van alles en nog wat na gaat denken: wie ben ik, wat wil ik en, bovenal, waarom wil ik dit? Toen ik dat op papier had, ben ik begonnen met het focussen op mijn doelgroep. Vanaf dat moment was het eigenlijk gewoon bellen, bellen, bellen en nog meer bellen. Om afwisseling te creëren ging ik ook mailen, mailen, mailen en nog meer mailen. Door een paar keer goed op mn bek te gaan, kwam ik er vanzelf achter wat beter moest. Indien ik iets niet wist, viel ik terug op mijn netwerk en dat doe ik eigenlijk nog steeds.”

Hoe vind je klanten als startende ondernemer?

“Ik heb lang in een commerciële rol gezeten en bouwde zo een netwerk op binnen de optiekbranche. Tevens keek ik veel mee bij de salesafdeling van mijn laatste werkgever. In de dode uurtjes in de auto voerde ik graag gesprekken met collega’s uit de buitendienst. Als er successen werden behaald, wilde ik weten hoe ze het hadden aangepakt en wat de juiste route naar het succes was. Daar heb ik nog steeds profijt van. Mede hierdoor ben ik van mening dat de sales mij goed afgaat. Zonder een goede website was dit mij niet gelukt – dit vind ik erg belangrijk.”

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?

“Ik wil mijn bedrijf naar een hoger plan tillen. Momenteel heb ik een hele mooie club professionals binnen verschillende optiekzaken om mij heen verzameld. De volgende stap zit hem in het verder professionaliseren van onze samenwerking. Ook sta ik nog steeds open voor groei, want graag zou ik op nog veel meer locaties willen functioneren als optometrist. Als teamspeler ben ik van mening dat je elkaar kunt versterken door samen te werken. Hierdoor ga ik mij de komende tijd volledig richten op het uitbreiden van kennis. Zo zou ik graag nog een optometrist willen aannemen en samenwerken met specialisten binnen de tweedelijns oogzorg. De juiste personen hiervoor heb ik al een tijdje in het vizier.”

Tot slot sluit ik graag af met de vraag hoe je ideale wereld eruit ziet binnen je onderneming? 

“Goede vraag. Toch geef ik liever antwoord op deze vraag vanuit het perspectief buiten mijn onderneming. Ik zie het als mijn taak om nog meer ogen te screenen, zodat er minder slechtziendheid voorkomt. Juist ook zonder directe zorgvraag of klacht. In de toekomst moet er nog meer voorkomen worden dan genezen. Hierin ligt volgens mij echt een gouden rol voor de opticien. Daarnaast wil ik er, middels de locaties met wie ik mag samenwerken, aan bijdragen om de druk op de tweedelijns oogzorg te verminderen. Via een bevriende oogarts kreeg ik onlangs te horen dat 70% van zijn werkzaamheden niet thuishoort binnen zijn spreekuur. Middels Optometric Leisure Association hoop ik die 70% te verplaatsen richting de eerstelijns oogzorg. Gewoon bij een leuke optiek, waar het thuishoort.” 



 

You may also like

Leave a comment