OLA maakt winstgevende optometrische oogzorg mogelijk

In 2021 startte OLA een nieuw opleidingsplatform. Het doel? Iedere optiekwinkel de mogelijkheid bieden om winstgevende optometrische oogzorg aan te bieden. Hoog tijd om eens contact op te nemen met de oprichter, Jurgen Kuiterman

Brillen verkopen zichzelf, luidt een oude optiekwet. “Een leugen”, zegt Jurgen Kuiterman gewichtig. Ondertussen vouwt de jonge ondernemer een das onder zijn keurig afgesneden maatpak. “Dit moet straks netjes ”, zegt hij tegen niemand in het bijzonder. We staan in zijn tot kantoor vermomde zeilboot, binnen de haven van Terschelling. Het festival Oerol is al dagen in volle gang. Waar het halve eiland getooid is in een Hawaiiaans bloesje, op teenslippers loopt of een hoedje van stro draagt, lijkt Jurgen weggelopen uit een aflevering van Suits. “Klanten bezoek ik het hele jaar door. Dus ook tijdens Oerol”, aldus de ondernemer. 

 

Oogzorg vermarkten

De CVO van OLA is met zijn gezin begonnen aan een zeilavontuur. Dit weerhoudde hem niet om een opleidingsinstutuut te beginnen. Hoe runt hij het opleidingsplatform tijdens zijn zeiltocht? “Doordat wij momenteel enkel nog in en om Nederland varen, is een haven met goed internet makkelijk te bereiken”, vertelt Jurgen kalmpjes in zijn schip. Met een stofkam doorzoekt hij de Nederlandse optiekbranche, op zoek naar nieuwe samenwerkingen én nieuwe uitdagingen. ”Als optometrist werk ik op afstand samen met optiekwinkels door het hele land. Tijdens mijn werkzaamheden ontdekte ik dat er vraag was naar een goede basis om oogzorg te vermarkten. Dit werkte ik verder uit. Zo is de OLA-academy tot stand gekomen.”

Terwijl zijn boot rustig heen en weer wiebelt op de minimale deining van de Waddenzee, vertelt Jurgen over het opleidingsprogramma. “Bij veel optiekbedrijven zien we dat vakmensen in de praktijk volledig gericht zijn op het verkopen van een geschikte kijkoplossing. Hierbij wordt soms volledig voorbijgegaan aan alle extra handelingen om tot een uiteindelijke verkoop te komen. Iets dat een directe afbreuk doet aan de winst. Het verkopen van kijkoplossingen, in de vorm van brillen en/of contactlenzen, is dagelijkse kost. Het onderzoeken van het oog, op zowel sterkte als gezondheid, wordt veelal niet als een product gezien. Door op een andere manier te denken, verdient de tijd in iedere meetruimte zichzelf terug. Binnen de OLA academy behandelen we verschillende onderwerpen om dit voor iedereen mogelijk te maken.’’

Kijkoplossing

Nadat Jurgen zijn stropdas geroutineerd om zijn nek heeft geknoopt, wandelen we naar een optiek in West-Terschelling, een klant van OLA. Onderweg vallen de vele brildragers op. “Wist je dat er 9 miljoen bril- of contactlensdragers zijn in Nederland? Zo’n 6 op de 10 Nederlanders dus”, somt Jurgen ogenschijnlijk moeiteloos op. Hij vervolgt zijn verhaal. “Uit ervaring weet ik dat opticiens te veel cadeau geven, voordat er betaald wordt voor een kijkoplossing. Een volledig onderzoek naar de sterkte kost al snel twintig minuten. En dan is er nog niet eens gekeken naar de gezondheid van de ogen. Die tijd weegt niet op tegen de kosten.”

Volgens Jurgen blijkt het inhuren van een optometrist in een winkel veelal niet rendabel. De oplossing? Opticiens die deelnemen aan de OLA-academy leren hun tijd beter te vermarkten. “De opgedane kennis is direct de volgende dag toepasbaar in de praktijk, zonder extra kosten. Het is slechts een andere manier van denken, waardoor er naast een kijkoplossing, ook direct een kijkgarantie verkocht kan worden.” Dit klinkt als een logisch idee? “Ja, dat is het ook. Toch blijken dure optometristen binnen een bepaalde structuur te zijn vastgeroest, waardoor hun tijd in de meetruimte niet wordt terugverdient.’’

Sales, aftersales en onderzoek

We zijn aangekomen bij Jaap Kuiper Optiek in West-Terschelling, echter blijkt dat wij niet de enige zijn met de gedachte om deze handelszaak te bezoeken. Jurgen zwaait vriendelijk en loopt direct weer aan de toegangsdeur voorbij. “De klant is koning en zo te zien heeft Jaap daar momenteel zijn handen vol aan.” Jurgen vertelt dat hij zich constant probeert te verplaatsen in de optiek ondernemer en verrassend wil blijven met vernieuwende ideeën. “Naast mijn werkzaamheden als optometrist op afstand voor OLA en het overbrengen van kennis tijdens masterclasses binnen de OLA-academy, freelance ikzelf ook als optometrist voor verschillende ziekenhuizen. Hier tref ik dagelijks doorverwijzingen vanuit de eerste lijn, die niet thuishoren binnen het spreekuur van de tweede lijn. Deze casussen vertaal ik tot lesstof, welke worden toegepast binnen de OLA-academy. Zo zorg ik er als optometrist voor dat er een betere doorstroming ontstaat en we gezamenlijk de tweede lijn kunnen ontzorgen.”

We strijken neer op een terras om het gesprek te hervatten. “Wanneer je kiest voor een masterclass binnen de OLA-academy, dan draait het altijd om commercie. Ook als er gekozen wordt voor een onderwerp met een stevige oogheelkundige achtergrond. Deelnemers moeten inzien dat onderzoekers earners zijn en geen burners. Om dit van het begin tot het einde te laten slagen, hebben we modulen op het gebied van sales, aftersales en onderzoek.” 

Voordat Jurgen het feestgedruis op Oerol induikt, pocht hij nog snel even over het succes van de academy. Naar eigen zeggen kent de OLA-academy een vliegende start als opleidingsplatform. “Momenteel hebben we al meer dan 30 winkels mogen trainen en daar zijn we ontzettend blij mee. De eerste modulen werden zeer positief ontvangen. Bij onze klanten zien we dan direct resultaat. Na een masterclass worden er namelijk direct meer onderzoeken aangeboden voor de optometrist op afstand. Indirect zorgt dit er dan weer voor dat de tijd in de meetruimte wordt verkocht aan de consument: een win-win situatie.”

Wilt u meer weten over de OLA-academy of zelf een masterclass bijwonen? Neem dan contact op met Jurgen via info@ola-check.nl.

KADER

De ‘OLA-academy’ is het evangelie van optometrist Jurgen Kuiterman, die ooit zelf begon als opticien in Sneek. Via diverse optiekzaken, een commerciële functie bij een glasleverancier, ziekenhuizen en een optometrieopleiding op het HU, is hij naast optometrist op afstand, in 2021 een zijweg ingeslagen. Met het verfrissende idee om elke optiekwinkel winstgevend te maken op het gebied van optometrische oogzorg, heeft het jonge bedrijf de oogwereld wakker geschud. 

You may also like

Leave a comment